Особливості антикризового управління суб’єктів підприємництва в період воєнного стану

Рейтинг користувача:  / 0
ГіршийКращий 

Authors:


Р. С. Шаранов*, orcid.org/0000-0001-5123-7532, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Б. С. Ватченко, orcid.org/0000-0002-6238-3719, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

* Автор-кореспондент e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


повний текст / full article



Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023, (4): 181 - 187

https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-4/181



Abstract:



Мета.
Охарактеризувати особливості антикризового управління суб’єктів мікро-, малого, середнього й великого підприємництва в період воєнного стану.


Методика.
Для виконання поставлених завдань і досягнення мети дослідження застосовані методи аналізу й синтезу, спостереження, узагальнення, порівняльного аналізу. При розробці logit-моделі оцінки ймовірності настання банкрутства були використані методи абсолютних, відносних величин, кореляційного й регресійного аналізу. Інформаційною базою дослідження слугували праці вітчизняних і закордонних учених, статистичні матеріали та інтернет-джерела.


Результати.
Зазначені економічні наслідки військового вторгнення в Україну й визначені основні проблеми функціонування бізнесу в сучасних умовах. Визначені особливості антикризового управління суб’єктів мікро-, малого, середнього й великого підприємництва та запропоновані два його види: ургентне та традиційне. Розглянуті особливості антикризової діагностики, надані методичні рекомендації щодо аналізу діяльності різних суб’єктів підприємництва за масштабами діяльності. Для суб’єктів мікро- й малого підприємництва запропоновані показники оцінки діяльності, що ґрунтуються на мінімальній кількості даних і простоті розрахунків, для середніх і великих – проведення комплексної оцінки із застосуванням коефіцієнтного аналізу та моделей оцінки ймовірності банкрутства, у тому числі власної авторської logit-моделі, апробованої на українських підприємствах. Обґрунтовані антикризові заходи щодо покращення функціонування бізнесу в період воєнного стану як для підприємств, так і для держави.


Наукова новизна.
Уведене поняття «ургентне антикризове управління» для характеристики особливостей функціонування суб’єктів мікро- й малого підприємництва. Розроблена концепція антикризового управління підприємством у воєнний період та удосконалено методичний підхід до діагностики суб’єктів мікро-, малого, середнього й великого підприємництва, де, зокрема, запропонована авторська logit-модель оцінки ймовірності банкрутства.


Практична значимість.
Надані методичні рекомендації із застосування антикризового управління підприємством для суб’єктів підприємництва за масштабами діяльності, що дадуть змогу покращити їх функціонування в сучасних воєнних умовах. Запропонована logit-модель апробована на українських підприємствах, що підтверджує її ефективність. Результати дослідження, висвітлені в даній роботі, можуть бути використані як економістами-науковцями, так і практиками для підвищення ефективності ведення бізнесу.


Ключові слова:
воєнний стан, малий бізнес, середній бізнес, великий бізнес, антикризове управління, підприємство, logit-модель

References:


1. Gourinchas, P. O. (2022). Global economic growth slows amid gloomy and more uncertain outlook. Retrieved from https://www.imf.org/ru/Blogs/Articles/2022/07/26/blog-weo-update-july-2022.

2. Rabbit Hole Magazine (2022). Sergiy Nikolaychuk on the Economics of War. Retrieved from https://rabbitholemag.com/sergiy-nikolaychuk-on-the-economics-of-war.

3. Ukrainian Institute for the Future (2022). Analysis of the Ukrainian economy. Retrieved from https://uifuture.org/publications/analiz-stanu-ukrayinskoyi-ekonomiky.

4. Tereshchenko, O. O., & Stetsko, M. V. (2017). Diagnostics of enterprise insolvency as a technology for supporting financial decision-making. Efficient economy, (3). Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5521.

5. Obrenovic, B., Du, J., Godinic, D., Tsoy, D., Khan, M. A. S., & Jakhongirov, I. (2020). Sustaining Enterprise Operations and Productivity during the COVID-19 Pandemic: “Enterprise Effectiveness and Sustainability Model”. Sustainability, 12(15), 5981. https://doi.org/10.3390/su12155981.

6. Pohrebniak, A. Yu. (2015). The essence of the constituent elements of the anti-crisis management mechanism at the industrial enterprise. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, 12, 300-310. https://doi.org/10.20535/2307-5651.12.2015.45627.

7. Sytnyk, L. S. (2016). Anti-crisis marketing management. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, 5(1), 176-180.

8. Shtangret, A., Melnyk, N., Shevchuk, I., Sydoruk, I., & Shyra, T. (2019). Information Support for the Management of the Economic Security of High-tech. Advanced Computer Information Technologies ACIT. IEE Czechoslovakia section, 9, 350-354.

9. Lihonenko, L. O., & Kryvonos, V. V. (2015). Anti-crisis management of a small enterprise: relevance and specificity of implementation. The young scientist, 2(6), 1184-1186.

10. Banera, N. P. (2016). Anti-crisis management as one of the ways out of the financial crisis. Global and national economic problems, 10. Retrieved from http://global-national.in.ua/issue-10-2016/18-vipusk-10-kviten-2016-r/1885-banera-n-p-antikrizove-upravlinnya-yak-odin-iz-shlyakhiv-vikhodu-iz-finansovoji-krizi.

11. Myroshnychenko, Yu. V., & Vdovichenko, A. S. (2020). Anti-crisis management in small and medium-sized businesses. Problems and prospects of entrepreneurship development, 1, 119-132.

12. Uhrimova, I. V. (2020). Anti-crisis management in small business. Strategic imperatives of modern management. 5 th International scientific and practical conference, (pp. 131-134). Kyiv: Kyiv National University of Economics. Retrieved from http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/52411.

13. Korneyev, M., Berezhniuk, I., Dzhyndzhoian, V., Kubakh, T., & Horb, K. (2022). Business marketing activities in Ukraine during wartime. Innovative Marketing, 18(3), 48-58. https://doi.org/10.21511/im.18(3).2022.05.

14. Tymoshenko, M. V., & Petrov, V. A. (2022). Identification of risks and features of anti-crisis management in the conditions of war. Entrepreneurship and trade: development trends. 5th International scientific and practical conference, (pp. 52-54). Odesa: State University “Odesa Polytechniс”. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/I-Kryvovyazyuk/publication/361091934_Sistema_upravlinna_rizikami_pidpriemnickoi_dialnosti_v_sferi_optovoi_torgivli/links/629b567ca3fe3e3df85c45b2/Sistema-upravlinna-rizikami-pidpriemnickoi-dialnosti-v-sferi-optovoi-torgivli.pdf#page=52.

15. Korotun, Yu., & Tiurina, N. (2022). Anti-crisis management of business structures in conditions of uncertainty: marketing aspect. Collection of scientific papers “SCIENTIA”, (pp. 21-26). Helsinki, Finland. Retrieved from https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/271.

16. State Statistics Service of Ukraine (2022). The number of active subjects of large, medium, small and micro enterprises by types of economic activity. Retrieved from https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/pssg/ksg_vsmm_ek_2010_2021_u.xlsx.

17. Kyiv School of Economics (2022). The total amount of direct documented losses increased to $108.3 billion, the minimum needs for the restoration of destroyed assets — $185 billion. Retrieved from https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zadokumentovanih-zbitkiv-zrosla-do-108-3-mlrd-minimalni-potrebi-u-vidnovlenni-zruynovanih-aktiviv-185-mlrd.

18. Opendatabot (2022). Foponomics: how Ukrainian business works during the war. Retrieved from https://opendatabot.ua/analytics/foponomics-in-war.

19. Kuzmin, O. Ye., Yurynets, O. V., Doroshkevych, K. O., & Khomenko, A. I. (2021). Use of simulation modeling to identify urgent crisis management measures on enterprises. Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, 13, 99-107. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-13-10.

20. Sharanov, R. S. (2021). Enterprise Crisis Management Algorithm. Central Ukrainian scientific bulletin. Economic sciences, 6(39), 288-296. https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.6(39).288-296.

Попередні статті з поточного розділу:

Відвідувачі

6319071
Сьогодні
За місяць
Всього
81
54263
6319071

Гостьова книга

Якщо у вас є питання, побажання або пропозиції, ви можете написати їх у нашій «Гостьовій книзі»

Реєстраційні дані

ISSN (print) 2071-2227,
ISSN (online) 2223-2362.
Журнал зареєстровано у Міністерстві юстиції України.
Реєстраційний номер КВ № 17742-6592ПР від 27.04.2011.

Контакти

49005, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 19, корп. 3, к. 24 а
Тел.: +38 (056) 746 32 79.
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Ви тут: Головна Архів журналу за випусками 2023 Зміст №4 2023 Особливості антикризового управління суб’єктів підприємництва в період воєнного стану